Fredrikke
Tønder-Olsen – en kvinnelig pioner fra Helgeland
Tekst:
Ina Andreassen/Helgeland Museum
Fredrikke Tønder Olsen
Minnesmerke ved Løkta Museum
Gjennom
hele sitt voksne liv slet Fredrikke Tønder-Olsen med svekket syn og hørsel. Da
hun var 35 år gammel var hun nesten blind. På tross av det klarte den
viljesterke kvinnen fra Helgeland å sette spor etter seg. Hun var ikke bare en
pioner i forsikringsbransjen og transportnæringen, hun skapte også en ny
næringsgren i Norge. Da hun fylte 70 år i 1926, fikk hun Kongens fortjenstemedalje for sitt virke.
Fredrikke
Tønder-Olsen ble født på handelsstedet Kopardal på øya Løkta
i Dønna kommune, den 23. september 1856. Hun ble født inn i en velstående
familie, hvor faren, Elias Olsen, var kjøpmann. Han hadde i sin tid kjøpt det
tradisjonsrike handelsstedet Kopardal på Løkta. I
tillegg til å drive med handel drev Elias Olsen også et gjestgiveri,
poståpneri, fiskemottak og dampskipsekspedisjon – og var ordfører i Nesna og
Dønnes i 17 år. De økonomiske kårene for familien var dermed gode.
Arbeidsoppgavene på hjemstedet var
mange for Fredrikke, eller Rikka som hun ble kalt. Foreldrene var strenge på at
hun måtte arbeide og det viste seg raskt at Rikka var en allsidig jente som
klarte det meste hun ga seg i kast med. Hun var både en initiativrik og oppvakt
jente med sans for forretninger. Den første utdannelsen fikk Rikka av en guvernante.
Etter det ble hun sendt til Bodø for ett års skolegang. Deretter gikk turen til
Trondheim for å lære kjolesøm. Dette var ikke noe Rikka selv ønsket og fikk
dermed også lov til å gå på Den kongelige tegneskole på kvelden, noe hun selv
ønsket. På grunn av gode tegneferdigheter startet hun som lærling hos en
gravør, men måtte slutte etter kort tid da synet ble for dårlig. Hun reiste så
tilbake til Kopardal hvor hun startet med småhandel i farens butikk. Etter
hvert søkte hun på et utlyst agentur i Nord-Norge for forsikringsselskapet
”Norden”. Mange mente at dette ikke var en passende jobb for en kvinne,
men Rikka satte raskt sine mannlige konkurrenter i skyggen. Hun reiste langs
kysten av Nord-Norge i syv år og solgte forsikringer helt til at synet på nytt gjorde
det vanskelig for henne å fortsette i arbeidet. Rikka sa opp jobben som
forsikringsselger og flyttet etter foreldrene som hadde flyttet til Oslo.
I Oslo
startet hun å selge produkter fra Nordland, og oppdaget et sterkt behov for en
raskere og billigere måte å få levert varer på. Slik kom ideen om å starte opp
et viserguttkontor. Med de få pengene hun hadde, etablerte hun Kristiania Visergutkontor (KVK) i 1894. I starten var bare 3 gutter
ansatt med hver sin lette vogn. Ingen kunne på dette tidspunktet vite at visergutkontorets inntekter senere skulle danne det
økonomiske grunnlaget for et langvarig og omfattende sosialt hjelpearbeid.
Virksomheten økte raskt og omfattet etter hvert både transport og flytting. Det
ble opprettet filialer og lagerrom syv steder i Kristiania. KVK fikk også eget
kontor i Hamburg. Ved starten av første verdenskrig var KVK landets største
transportfirma med opptil 200 medarbeidere, 50 hester og 32 damer som betjente
firmaets 30 telefoner. I 1921 bestemte Fredrikke Tønder Olsen seg for å
anskaffe biler til firmaet, og kjøpte like godt seks på en gang. I løpet av få
år overtok de all tyngre transport.
Som sjef
var Fredrikke noe før sin tid. Hun var den første bedriftsleder i Norge som
innførte vinterferie for sine ansatte, samt at hun utbetalte familietillegg.
Når guttene i bedriften ikke hadde oppdrag oppholdt de seg på kontoret. Her
serverte Fredrikke varm sjokolade og leste eventyr for dem.
Som en
dyktig forretningskvinne kom Fredrikke Tønder Olsen med i styret for Kristiania
Kvinnelig Handelsstandsforening, hvor hun bidro til å bedre
forretningskvinnenes kår. I 1918 opprettet hun et legat på 30 000 kr for
kvinner som ønsket å starte sin egen virksomhet. Fredrikke var også den som, i
1920, sto for finansieringen på 50 000,- for å få startet opp avisen ”Norske Kvinder”. I avisen
ble det drevet opplysning om viktige kvinnespørsmål og invitert til debatt.
I tillegg gav hun pengebidrag til blinde og hørselsvekkede
og sjenket Løkta bedehus
med en vakker altertavle.
Fredrikke på sitt kontor i
«Kristiania Visergutkontor» Fredrikkes firma
eksisterer fremdeles.
Fredrikke
Tønder-Olsen døde 30. desember 1931, 85 år gammel. Hun testamenterte da
avkastningen av eiendommen knyttet til KVK til videre drift av
”Norske Kvinder”. I tillegg ble det opprettet
flere legater for jenter fra Nordland som ville opp og frem i livet. Fire år
etter Fredrikkes død ble det avduket en æresmedalje på hennes gravstein fra
Oslo Kvinnelige Handelsstandsforening. Dette i dyp takknemlighet for hennes
innsats for foreningen. Kvinnen, som levde etter livsmottoet
”Er du halt er du lam, har du vilje kjem du fram!”, satte virkelig spor
etter seg og kom seg frem her i livet, på tross av hindringer.
Ernst Ekmann – steinhugger og steinkunstner.
Ernst Ekmann (
1891- ) vokste opp på Spjæløya i Hvaler
kommune. Hit hadde foreldrene flyttet fra Sverige. Som sju-åring måtte Ernst
opp tidlig i grålysningen for å hjelpe faren sin i steinbruddet. Han holdt
arbeidslykta slik at faren skulle se godt. Etter endt skoledag måtte han også
hjelpe faren. Ernst lærte mye om steinarbeid i denne perioden og ble etter
hvert en erfaren steinarbeider.
I 1918 ble det vedtatt å bygge nytt sykehus i Sandnessjøen.
Byggematerialet - stein- skulle tas ut på Horn på Løkta
og fraktes til Sandnessjøen. Det var stor mangel på kvalifiserte
steinarbeidere, og i denne sammenhengen kom Ernst Ekmann
til Løkta. Store mengder stein ble tatt ut fra haugen
ved Monkvika på Horn. Steinsorten var granitt av
meget god kvalitet. Ekmann var opptatt med
grovhugging, oppmåling og finhugging av steinblokkene.
Etter 2-3 års arbeid var sykehussteinen tatt ut, skipet og
losset på land i Sandnessjøen. Egentlig var Ekmann nå
ferdig med sitt oppdrag på Løkta. Men da hadde han
funnet og blitt forelsket i Amanda Kristensen, som han senere giftet seg med . De bygget hus og slo seg ned på Horn, der de ble
nærmeste nabo til steinbruddet på den ene siden og foreldrene til Amanda på
andre siden. Ekmann fikk også bygget fjøs og et lite
huggeskur / steinhuggerverksted.
Amanda og Ernst Ekmann i sine forholdsvis unge
dager
.
Sykehuset i Sandnessjøen i 1927
Det var stor mangel på arbeid etter første verdenskrig. Ekmann måtte ut for å finne seg noe å gjøre. Han reiste til
Bodø, hvor han fikk arbeid i et firma som laget gravmonumenter. Det var her Ekmann fikk lære mye av de teknikker og kunnskaper han
senere benyttet seg av da han ble produsent av gravmonumenter.
Etter ei tid reiste han heim til Løkta
og begynte for seg selv. Han fikk snart oppdrag å lage gravsteiner for folk i
nærmiljøet. Senere ble han viden kjent for sitt arbeid og ble etter hvert en
meget ettertraktet gravmonumentprodusent. Råsteinen kunne han ta ut i berget like ved der han bodde.
Han kunne også ro rundt med færingen og lete etter høvelig stein. Når han hadde
funnet et høvelig emne, la han planker mellom båten og fjæra. Deretter dro han
steinen om bord i båten ved hjelp av et spett. Han hentet stein både fra Sund,
Hov, Tomma og Hugla. Etter at han hadde fått steinen
på land og fram til steinverkstedet sitt, begynte grovhuggingen. Deretter ble
det en lengre prosess med finhugging, grovsliping, finsliping, og til slutt ble
det hugget inn vakre bokstaver og inskripsjoner. Til dette måtte han ha et
spesielt tegnepapir med millimeterruter. Det inneholdt ulike stolper og en
rekke forskjellige hjelpelinjer. Ekmann benyttet to
bokstavtyper. Den ene var uthugget i den polerte steinen, den andre ble hugget
ned i steinen og deretter belagt med gullgrund (et
flytende stoff ). Til slutt ble det lagt gullblad på.
Gullbladene var ekte gull.
Ekmann laget antakelig flere hundre
gravmonumenter, noen store og noen små, de hadde ulik fasong og var laget i
ulike steinsorter. Utenfor Nesna kirke står en bauta over falne fra Andre
verdenskrig som Ekmann har laget. På Glein er det
oppført en stor bauta på 3,5 m over dikteren Jon Klæbo.
Den har også Ekmann laget. Han produserte i tillegg
billedrammer i stein. Da Alstahaug kirke skulle restaureres, stod Ekmann for mye av restaureringsarbeidet som hadde med stein
å gjøre.
Tyskerne ville gjerne bistå Ekmann
med å kjøpe moderne maskiner til steinarbeidet mot at han arbeidet for dem.
Dette avslo Ekmann. Han måtte senere på tvangsarbeid
på jernbanen under krigen. Her utmerket han seg med å mure de buete
undergangene til jernbanebruene.
Ekmann var også en aktiv oterjeger, han
kunne ligge og jakte på oteren i timevis. En gang skjøt han en oter som han
ikke fikk tak i, den ble liggende å flyte ute i vannet. Det var tidlig vår og
kaldt. Men Ekmann kledde av seg og la på svøm og
hentet oteren.
Ernst Ekmann hadde ingen formell
utdannelse, han var den klassiske autodidakten. Han hadde estetisk sans,
tekniske ferdigheter, arbeidet pinlig nøyaktig og var på mange måter et
enestående menneske. De fleste verktøyene i verkstedet sitt hadde han laget
selv. Som eksempel kan nevnes kilhammer, kutthammer,
piggmeisel, prikkmeisel, kantmeisel, mange ulike tenger med mye, mye mer.
Ekmann hadde humor, vidd, glimt i øyet og
var meget slagferdig. Samtidig var han en meget sympatisk og beskjeden mann.
Han har med sitt arbeid i stein gjort et betydelig livsverk som vil bli husket
i lang, lang tid.
En del av Ernst Ekmanns steinhuggerredskaper som
er utstilt på Løkta Museum.
Lars Andreas Drotninghaug – lærer og
bygdehøvding.
Lars Andreas Drotninghaug ( 1857-1941) var fra Drotninghaug
i Sykkulven kommune på Sunnmøre. Faren var bonde Karl
Johan Larsen fra Drotninghaug, og moren var Kristianne
Elisabeth Ellingsdatter fra Hole i Sykkulven.
Lars Andreas Drotninghaug tok
eksamen ved Tromsø Lærerskole i 1877. Han begynte som lærer i Vefsn hovedsokn
og virket der i 4 år, fra 1877 til 1881.
Han flyttet fra Vefsn til Løkta i
1881. Skolekretsen tilhørte da Dønnes anneks av Nesne
Hovedsokn. Drotninghaug arbeidet sammenhengende som
lærer på Løkta fra 1881 til han ble pensjonert 1.
januar 1924. Han hadde da vært lærer i hele 47 år. På Løkta
var det omgangsskole fram til år 1892, da Breivik skole ble oppført.
Sitt første ekteskap
inngikk han med Grethe Antonette Jensdatter fra Alsøy
på Tomma. De fikk seks barn sammen som vokste opp. Grethe døde i 1911. Han
giftet seg etter ei tid
med Petrine Zahl Nilsen fra Våg på Dønna. De hadde ingen barn.
Som lærer var Drotninghaug en
respektert og avholdt skolemann. Han gikk hver dag fra Kopardalsgården, der han
bodde, til Breivika. I all slags vær kunne dette i seg selv være en tøff
begynnelse på skoledagen.
I tillegg til sin lærergjerning var Drotninghaug
en meget samfunnsengasjert person. Han ble tidlig interessert i
kommunalpolitikk, og han viste stort samfunnsengasjement på en rekke områder. Drotninghaug var bl.a. viseordfører i Dønnes og var medlem
av formannskapet i flere perioder. Han var åstedskommisær, forlikskommisær og
ble valgt til valgmann i år 1900. Han var lagrettemann i 3 valgperioder hvor
han i en av periodene var formann. I tillegg til dette var han også
overligningsordfører i flere perioder. Hans største engasjement var likevel å
prøve å hjelpe de fattige. Han var fattigordfører i ikke mindre enn 33 år.
I hele sin periode som skolelærer på Løkta
virket han som organist i Dønnes kirke. ( fra
1881-1924 ) Lærer Drotninghaug hadde også flere
lokale verv på Løkta. Han var bl.a. kasserer /
forretningsfører for Løkta meieri i mange år.
I tillegg til alt dette var han gårdbruker. Han eide og drev
Kopardalsgården og høstet også lærerjorda på Sandåker. I Kopardalsgården fikk han bygd et standsmessig og
vakkert hus. En del av det opprinnelige huset er nå i familiens eie og brukes
som hytte.
Et bredt interessefelt og et sterkt samfunnsengasjement
gjorde at Lars Andreas Drotninghaug framstår for oss
i dag som en «høvding» på Løkta.
Lars Andreas Olaus Karlsen Drotninghaug
Ivar Anker Johansen –
husmannsgutten fra Løkta som ble prest og ble valgt
til borgermester i Minnesota i USA.
Ivar Anker Johansen ( 1874-1942 )
var født og vokste opp på Løkta. Foreldrene hans,
Johan Mathias Johansen og Anna Arentsdatter, flyttet
fra Tjøtta til Løkta først på 1870-tallet. De bosatte
seg på husmannsplassen Sjyhåjen (i dag Løkta Museum ) i Breivika. Det var
mange barn i familien, og de levde i fattige kår.
I 1887 hendte ei tragisk ulykke. Faren til Ivar Anker
kullseilte utenfor Løkta og omkom. Moren satt igjen
med 7 barn og ventet det åttende. Det ble ei hard tid for Ivar Anker, mora og
hans søsken. Å få alle endene til å møtes ble enda vanskeligere.
Ivar ble konfirmert i Dønnes kirke i 1888. Han var svært
interessert i bøker og leste når han hadde anledning. Likevel tvang nøden ham
til å dra på Lofot-fiske for å skaffe familien noe å leve av. Han deltok også
på heimefiske og var på Finnmark-fiske. Men den unge mannen drømte om noe annet
enn å bli fisker. Han hadde opplevd at faren druknet, og i tillegg mistet han
sju av sine venner ved ei kullseiling i Vestfjorden. En av dem var hans bror.
Som 18-åring bestemte Ivar anker Johansen seg for å emigrere
til Amerika, nærmere bestemt Nord-Dakota. Her arbeidet han hardt, leste
flittig, var utrolig sparsommelig og klarte med venners hjelp å ta eksamen
artium. Deretter fullførte han embetseksamen i teologi med glimrende
resultater, bare 25 år gammel. Samme år ble han ordinert som prest og fikk sitt
virke i «Vor Frelsers kirke» i Lorimor i Nord-Dakota.
Ivar Anker Johansen fra Sjyhåjen, Breivika på Løkta.
Ivar Anker Johansen hadde et brennende engasjement for
Nordland og for fiskerne som levde under vanskelige forhold på havet og på land
under sesongfisket. Han kom i år 1900 tilbake til Norge og Løkta.
Her engasjerte han seg i pengeinnsamlinger for å få bygget fiskerheim, slik at
fiskerne kunne ha et varmt sted å spise, tørke klær og overnatte i stedet for
kanskje å bo under en hvelvet båt. Han klarte å skaffe midler til 2 fiskerheim
i Lofoten, ett på Balstad og ett i Ure.
Neste sak som den nyutdannede presten engasjerte seg i var å
få bygget et bedehus på Løkta. Sammen med en annen
prest fra Løkta, Einar Riiber, og ei lokal kvinne,
Ane Winther, klarte de med innsamlede midler å bygge et bedehus på Løkta. Huset ble innvidd i 1902.
Tilbake i Amerika ble Ivar A. Johansen en ivrig forkjemper
for dannelsen av Nordlandslaget. Dette laget bestod av emigrerte nordlendinger
som arbeidet for å hjelpe folk i Nord-Norge. Her ble ideen om å få bygget ei
redningsskøyte født. Han satte i gang store innsamlingsaksjoner og tok kontakt
med Colin Archers verft i Larvik. I 1911 ble redningsskøyten overrakt
redningsselskapet. Da hadde han samlet inn kr. 13000,- og fått til mye dugnad.
Redningsskøyta ble straks satt inn i drift og gjorde allerede første året en
stor innsats for fiskerne. For dette arbeidet mottok Ivar Anker Johansen
hedersbevisning fra «Norske Selskap for Skibbrudnes
Redning».
Husmannsgutten fra Breivika på Løkta
som ble prest i USA og hadde et så stort engasjement for sine landsmenn i
Norge, ble senere valgt til borgermester i Spicer i
Minnesota. Han var kunnskapsrik, initiativrik, arbeidsom, nøysom og oppofrende.
Hans eventyrlige liv fortjener å bli husket.
Redningsskøyta
«Nordland» ble allerede i 1911 stasjonert på Værøy under Lofot-fisket og senere
på Finnmark under fisket der. I løpet av sin tjenestetid assisterte den 1270
fartøyer og berget 65 menneskeliv.
Akvarellmaleren Hans
Johan Fredrik Berg
Hans J. F.
Berg (1813-1874 ) var født og vokste opp på
handelsstedet Kopardal på Løkta sammen med to søstre.
Moren, Susanne Meldal Bernhoft, døde i 1819, og faren, Andreas Christian Berg,
giftet seg igjen i 1820 med Elisabeth Marie Krogh, datter av biskop Jens
Andreas Krogh. Faren døde allerede i 1825, og stemoren giftet seg kort tid
etter med Eilert Raaness. Hans Johan Fredrik Berg og
hans søsken vokste dermed opp hos sin stemor og stefar.
Berg viste tidlig sterk interesse for tegning
og maling, og etter ei kort tid som kontorist hos amtmannen i Nordland, tok han
kunstutdanning, først et år i Christiania, deretter to år i København
(1835-1837). Portrettegning var datidens sikreste inntektskilde. Etter endt
kunstutdanning begynte han som portrettmaler i Norge. Hans mest kjente portretter
er av fiolinisten Ole Bull, godseier Coldevin med frue og Henrik Wergelands
kone, Sofie Amalie Bekkevold.
Oppfinnelsen
av fotoapparatet gjorde at Berg måtte finne seg andre inntektskilder. I 1843
forlot han Norge. I ca. 20 år var han nå mer eller mindre sammenhengende på
reise i utlandet. Det var ei spennende reiserute Berg la bak seg i løpet av
disse årene. Bortsett fra en rekke besøk i Italia, Tyskland, Frankrike,
England, Danmark og Sverige, reiste han sørover i Europa. Han besøkte mange av
Middelhavs-øyene, bl.a. Sicilia og Malta, han dro til Hellas og Tyrkia og
oppholdt seg i flere måneder, fra høsten 1849 til våren 1850, i Egypt hvor han
bl.a. gir en rekke fine kulturskildringer fra Østens folk og kultur. I Kairo
møtte Berg eventyrsamleren og vitenskapsmannen Peter Christen Asbjørnsen.
Egypt, som var en del av Det osmanske Riket på denne tiden, ble styrt av en
visekonge eller pasja. Asbjørnsen og Berg fikk besøke Abbas pasja, og Berg ble
presentert for Abbas i egenskap av kunstner. De to besøkte også sammen
kalifgravene, torv, moskeer, de besteg pyramidene, de var på båttur på Nilen,
og de var på ridetur med kameler sammen. En del av Bergs malerier fra Egypt
viser livet på Nilen, det er fra slavemarkedet, noen viser folkelivet i
basarene, og noen akvareller er fra Alexandria.
Berg
utviklet etter hvert akvarellteknikken som sin uttrykksmåte. I følge
kunstkjenner Joh. E. Brodahl var Hans J. F. Berg Norges første akvarellmaler.
Det var som akvarellmaler Berg først og fremst gjorde seg gjeldende. Han kom i
kontakt med de ledende engelske akvarellmalerne i Europa og lærte mye av bl.a.
Turner og Constable.
Berg gjorde
en fremragende innsats som kopist. Det var ei tid på mote å kopiere de store
kunstnerne. Kopiene kunne komme mange kunstinteresserte for øyet. Etter hvert
hadde Berg bygd opp ei betydelig kopisamling med kjente mesterverk av bl.a.
kunstnere som Rembrandt, Rubens, Ferdinand Boll, Holbein,
Velasquez m.fl. I alt kopierte han ca. 300 kunstverk
av store mestere. Denne samlingen vakte stor oppsikt på utstillinger som ble
satt opp.
Blant
engelskmenn var Berg en populær kunstner. Engelske lorder dro sommerstid
nordover langs norskekysten til Nord-Troms og Finnmark for å fiske laks. Berg
reiste sammen med disse og ble snart oppglødd av samenes liv og kultur. Han
laget en rekke akvareller med ulike samemotiv. Disse solgte svært godt blant
engelske aristokrater som kom til Norge som turister.
Berg reiste
rundt og avholdt mange utstillinger både i Norge og andre steder i Europa. Han
hadde utstillinger i de nordiske hovedstedene, samt i en rekke tyske byer. Berg
deltok også på verdensutstillingen både i London og Paris. Berg hadde faktisk
også en kunstutstilling i Tromsø allerede så tidlig som i 1861.
Berg var en
særpreget, spennende og sjelden helgelending. Han var helgelendingen som takket
nei til en trygg tilværelse som handelsmann. Han takket også nei til
kontorlivet og gav seg ut på noe så vanskelig og tvilsomt ut fra datidens
oppfatning som det å bli kunstner. En kunstner på heltid, en kunstner som satset
alt, brøt alle trygge og nære bånd og hengav seg til sin kunst.
Berg var
definitivt den første kunstner i Nesna prestegjeld. Han var antakelig også den
første kunstner fra Helgeland som livnærte seg av sin kunst, og som valgte
kunst som heltidsgeskjeft. Berg var helgelendingen som gjorde akvarellteknikken
til noe mer enn en eksperimenterende malermåte. Han ble akvarellmaler – Norges
første. Berg var også helgelendingen som forlot Norge for å tjene til livets
opphold som kunstner, som reiste rundt i Europa uavlatelig i 25-30 år, som
alltid var på farten, alltid på reise for å finne nye folk, nye kulturer og nye
motiv for sin kunst. Han så og skildret fremmede folk og kulturer på en frisk
og fordomsfri måte. Berg var også helgelendingen som gjorde samene kjent ute i
Europa gjennom sine mange akvareller som ble solgt.
Berg
oppnådde betydelig anerkjennelse på sine mange utstillinger rundt omkring i
Europa. Særlig som kopist og skildrer av samenes liv og virke ble han lagt
merke til. Men også mange av hans reiseskildringer langs norskekysten fikk god
mottakelse. Som portrettkunstner gjorde han en akseptabel innsats. Berg klarte
også å skildre den storstilte naturen på en interessant måte.
Etter et omflakkende og slitsomt liv kom Berg tilbake til
Norge i 1873, gammel og trøtt av alle reisene. Synet var svekket, og helsa var
dårlig. Han ville avslutte sin reisevirksomhet og sikre sin alderdom. Nå tilbød han Nasjonalgalleriet hele sin
kunstproduksjon som ikke var solgt.
Etter mye politisk strid ble samlingen kjøpt. Men da var allerede Berg
død. Han døde 25. september 1874. Kunstneren fikk en fin begravelse, fetteren
konsul Hamborg besørget dette. Senere er det reist et minnesmerke - et monument
over akvarellmaleren på Vår Frelsers Kirkegård.
I dag finner
vi ca. 160 bilder i Nasjonalgalleriet og ca. 270 på universitetsbiblioteket i
Oslo. I tillegg finnes det en del bilder av Berg som er i privat eie. Et stort
antall akvareller av Berg finnes i England. Rundt omkring i Norge henger også
et betydelig antall portretter som Berg har malt.
I 1998, i
anledning Høgskolen i Nesnas 80-årsjubileum, ble det avholdt et seminar om
kunstneren H.J.F. Berg samt en utstilling med en del av Bergs arbeider.
Seminaret inneholdt to foredrag av Svein Laumann og
Ann Falahat. Utstillingen ble vist på Nesna, Dønna og
i Mosjøen.
Ann Falahat har skrevet en hovedfagsavhandling i kunsthistorie; ”Akvarellmaleren
Hans Johan Fredrik Berg ( 1813-1874 ). Fra Nesna til Nilen.” Den ble presentert
i Tromsø i 2007. I den anledning ble det også avholdt en kunstutstilling med
Bergs arbeider.
Sommeren
2014, to hundre år etter Bergs fødsel, arrangerte Løkta
Museum en temadag der Svein Laumann holdt foredrag om
kunstneren, og ei utstilling, hovedsakelig med akvareller i privat eie, ble
vist for publikum.